Til hovedinnhold

Ny folkehøgskolelov: – Regjeringen styrker folkehøgskolenes rolle

I år er det 22 år siden sist folkehøgskolene fikk en ny lov. Foto: Folkehøgskolekontoret

Forslag til ny folkehøgskolelov løfter fram folkehøgskolenes viktige plass i utdanningssystemet og skolenes rolle som demokratibyggere.

Tekst: Julie Byberg Bø, sist oppdatert: 10.04.2025

– Vi er begeistret over regjeringens forslag til ny folkehøgskolelov, sier daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien.

Loven skal nå behandles av Stortinget, og vedtas før sommeren.

– Regjeringen understreker på en tydelig og god måte folkehøgskolenes naturlige plass i det norske utdanningssystemet, sier Tingelstad Wøien.

Hun er særlig fornøyd med at den nye loven slår fast at folkehøgskolenes faglige og pedagogiske frihet skal bestå.

– Dette er avgjørende for å bevare det særegne ved folkehøgskolene – frihet til å tenke nytt, være praksisnære og til å møte unge mennesker på deres egne premisser, sier hun.

Les også:

Alle snakker om å styrke demokratiet. Folkehøgskolene gjør noe med det

Demokratisk fundament og fellesskap

Et sentralt punkt i lovforslaget er folkehøgskolenes rolle som arenaer for demokrati og samfunnsdeltakelse.

– Loven vektlegger at kunnskapen og holdningene elevene tilegner seg skal brukes til fellesskapets beste, og bidra til å utvikle kunnskapsorienterte, åpne og selvstendige mennesker, sier Tingelstad Wøien.

Hun trekker også frem viktigheten av mangfold og fellesskap:

– Skolens måte å jobbe på skaper rammer som styrker den demokratiske bevisstheten hos elevene. Det handler om å oppleve et trygt fellesskap, møte ulikhet og lære i praksis hvordan man deltar i et samfunn, sier hun, og viser til at departementet peker på dette som et av fundamentene for vårt demokratiske samfunn.

– Et år som kan forandre livet

Flere tusen ungdommer går hvert år på folkehøgskole og lærer sammen i et unikt fellesskap.

– Det er viktig at vi fortsatt får arbeide på den frie måten vi alltid har gjort – og loven legger til rette for nettopp det, sier Tingelstad Wøien.

Hun mener et år på folkehøgskole har stor betydning for unge menneskers liv.

– Et år på folkehøgskole kan definere livet – valg av utdanning, framtidsplaner, selvrealisering og ikke minst vennskap for livet. Det er en investering både i seg selv og for fellesskapet, avslutter hun.

Takk til Kunnskapsdepartementet

Tingelstad Wøien roser Kunnskapsdepartementet for å ha involvert sektoren godt i prosessen.

– Vi er glade for departementets engasjement og for at de har lyttet til innspillene fra sektoren. Det merkes i det endelige forslaget, sier hun.

Folkehøgskolene har fokus på demokratisk beredskap

Se skolene
113

Mest lest

Folkehøgskoleelev: – Mine beste tips til deg som skal begynne…

Folkehøgskoleelev: – Mine beste tips til deg som skal begynne…

Da jeg pakket kofferten og dro på folkehøyskole, visste jeg egentlig ikke…

Mest delt

Ta sommerferien på folkehøgskolenes sommerhoteller

Ta sommerferien på folkehøgskolenes sommerhoteller

Blir det Norgesferie i sommer? Da bør du sjekke mulighetene for å…

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…

Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Har du enda ikke søkt folkehøgskole? Da har du muligheten nå. Folkehøgskolenes…

Årsstudium eller folkehøgskole: Hva skal du velge?

Årsstudium eller folkehøgskole: Hva skal du velge?

Hva er forskjeller og likheter mellom folkehøgskole og årsstudium?

Test en universitetsutdanning på folkehøgskole

Test en universitetsutdanning på folkehøgskole

Mange bruker året på folkehøgskole til å tenke over hva de vil…